Art: Historie
Emne: Standard mål
Standardmålet mellem USA’s jernbaneskinner er 4 fod 8.5 tomme,
svarende til 1435.1 mm. Det er i høj grad et besynderligt mål.
Hvorfor har man brugt dette mål ? – Fordi det brugte
man i England, og
engelske eksperter byggede de første amerikanske
jernbaner.
Hvorfor byggede englænderne dem sådan ? – Fordi de
første jernbaner
blev bygget af de samme som byggede de første
sporveje, og det var det
mål
man brugte her.
Hvorfor brugte de så det mål ? – Fordi de folk, der
byggede de første
sporveje, brugte de samme redskaber og værktøj, som
man brugte til at
lave kareter med, og de havde den hjulafstand.
Okay ! Hvorfor havde kareterne den specielle
hjulafstand ? – Fordi
hvis
man brugte andre mål, ville hjulene brække sammen på
de ældre engelske
landeveje, fordi det var målet på hjulsporene.
Hvem byggede så disse gamle veje med hjulspor? – De
første blev bygget
af romerne til deres legioner, og de er blevet brugt
lige siden.
Og hjulsporene? – Romerske stridsvogne lavede de
første hjulspor, som
alle havde den samme hjulafstand, og her har vi så
svaret på det
oprindelige spørgsmål.
Standardmålet mellem USA’s jernbaneskinner på 4 fod
8.5 tommer stammer
fra specifikationen på en romersk stridsvogn.
Specifikationer og
bureaukratiet lever evigt. Så næste gang du modtager
en specifikation
og spekulerer på, hvilken hesterøv den er kommet ud
af, så har du
fuldstændig ret.
Fordi de romerske stridsvogne var lavet, så de havde
samme mål som
bagdelen på to stridsheste.
Og nu fordrejningen af historien….. Der er en
interessant
forsættelse
om målene på jernbaneskinner og hestes bagdele.
Når du ser en rumfærge, parat til opsending, ser du
to booster
raketter
på siden af brændstof tanken. De er lavet af Thiokol,
hvis fabrik
ligger i Utah.
Ingeniørerne, som designede dem, havde foretrukket at
de var lidt
tykkere, men de skulle med tog fra fabrikken til
opsendelsesstedet.
Jernbanen fra fabrikken løb gennem en tunnel i
bjergene, og boosterne
skulle kunne gå gennem den tunnel.
Tunnelen er en anelse bredere end jernbaneskinnerne,
som har
sammebredde som røven på to heste.
Så designet på verdens mest avancerede
transportmiddel er bestemt af
bredden på en hesterøv.
Stik den!