Stof til eftertanke…

Print Friendly, PDF & Email

Art: Historie
Emne: Standard mål
Standardmålet mellem USA’s jernbaneskinner er 4 fod 8.5 tomme,
svarende til 1435.1 mm. Det er i høj grad et besynderligt mål.

Hvorfor har man brugt dette mål ? – Fordi det brugte
man i England, og
engelske eksperter byggede de første amerikanske
jernbaner.

Hvorfor byggede englænderne dem sådan ? – Fordi de
første jernbaner
blev bygget af de samme som byggede de første
sporveje, og det var det
mål
man brugte her.

Hvorfor brugte de så det mål ? – Fordi de folk, der
byggede de første
sporveje, brugte de samme redskaber og værktøj, som
man brugte til at
lave kareter med, og de havde den hjulafstand.

Okay ! Hvorfor havde kareterne den specielle
hjulafstand ? – Fordi
hvis
man brugte andre mål, ville hjulene brække sammen på
de ældre engelske
landeveje, fordi det var målet på hjulsporene.

Hvem byggede så disse gamle veje med hjulspor? – De
første blev bygget
af romerne til deres legioner, og de er blevet brugt
lige siden.

Og hjulsporene? – Romerske stridsvogne lavede de
første hjulspor, som
alle havde den samme hjulafstand, og her har vi så
svaret på det
oprindelige spørgsmål.

Standardmålet mellem USA’s jernbaneskinner på 4 fod
8.5 tommer stammer
fra specifikationen på en romersk stridsvogn.
Specifikationer og
bureaukratiet lever evigt. Så næste gang du modtager
en specifikation
og spekulerer på, hvilken hesterøv den er kommet ud
af, så har du
fuldstændig ret.

Fordi de romerske stridsvogne var lavet, så de havde
samme mål som
bagdelen på to stridsheste.

Og nu fordrejningen af historien….. Der er en
interessant
forsættelse
om målene på jernbaneskinner og hestes bagdele.

Når du ser en rumfærge, parat til opsending, ser du
to booster
raketter
på siden af brændstof tanken. De er lavet af Thiokol,
hvis fabrik
ligger i Utah.

Ingeniørerne, som designede dem, havde foretrukket at
de var lidt
tykkere, men de skulle med tog fra fabrikken til
opsendelsesstedet.

Jernbanen fra fabrikken løb gennem en tunnel i
bjergene, og boosterne
skulle kunne gå gennem den tunnel.

Tunnelen er en anelse bredere end jernbaneskinnerne,
som har
sammebredde som røven på to heste.

Så designet på verdens mest avancerede
transportmiddel er bestemt af
bredden på en hesterøv.

Stik den!

Se også

Kære søster tillykke Melodi:  Susanne, Birgitte og Hanne 1. Kære søster »tillykke » på dagen du så smuk har dig pyntet i dag hår, make up, tøj – ja det er
Kunstige roser Køb nogle kunstige roser..( antal damer I skulle være) Skriv damernes navn på et stykke lille papir.som sættes fast på stilken.. Og placeret roserne i en oase
til 2 x 60 år Melodi:  Gå med i lunden Hanne – PE – vi vil mindes tiden der gik Tænke på de ting som der er hændt rygted vi hørt’, der sku’
fra ham til hende Melodi:  Spurven sidder stum bag kvist mel: Spurven sidder stum bag kvist. Sanne-pige hør engang, dig vil i dag jeg prise, jeg for allerførste gang, begået har en
Sang til simone Melodi:  Når jeg ser et rødt flag smælde 1. Når vi hør Simone skælde, ja så ved vi den er gal, så skal mor eller far ha en
Den unge smukke cowboy og... Rekvister: iht. tekst Sværhedsgrad: 3 1. AKT På prærien i det vilde vesten boede Lady Rose (X), som var ung og yndig, og hun blev en dag
Godmiddag i stuen Melodi:  Godaften i stuen Godmiddag i stuen hvor er konfirmanden for nu skal han sørge for stemning og virak. Han stod der i døren og modtog hans gæster
Scoresang… Melodi:  0 Score sangen…. Mel.: Emil fra Lønneberg. La…d kniv og gaffel gå agurk, og fat så om dit glas, nu tar’ vi os en ordentlig slurk, og
Jeg i dag i kirke var Melodi:  Skolemesterens sang Jeg i dag i kirke var, sammen med min mor og far. Gik i kirken lidt genert, for at blive konfirmert. EDB, far det er
Henriettes Takkesang Melodi:  Jeg ved en lærkerede Mel: Jeg ved en lærkerede For ikk’ så lang tid siden Jeg skrev en takkesang Den fylder ikke en side Men den er

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *